Autóval külföldre – kötelező-e a Zöldkártya?

A nyár közepén vagyunk, s ilyenkor utazik a magyar… Ennek az időszaknak a slágertémája: Kötelező vagy sem külföldön a Zöldkártya? Rövid válasz: Igen is, meg nem is!

Ha autóval tartasz külföldre, egyértelműen javasolt a Zöldkártya kiváltása annál a biztosítónál, ahol a Köteleződet kötötted, még ha bizonyos országokban a rendszámegyezmény alapján igazolod a biztosításod meglétét, máshol kézzelfogható dokumentumot kér a hatóság.

Azt szoktam mondani, hogy ha Te egy isten háta mögötti (külföldi) falu körzeti megbízottjának el tudod mondani a következő mondatot: “Országaink között fennálló rendszámegyezmény alapján nem kell igazolnom külön dokumentummal az érvényes felelősség biztosításom meglétét!” – szóval ha ezt el tudod mondani, akkor ne vigyél magaddal papírt… Minden ellenkező esetben vigyél! Ráadásul ingyen van!

Mivel visszatérő a téma, ezért bemásolok ide egy egyértelmű szöveget, hogy mely országokba KELL, mely országokba AJÁNLOTT Zöldkártya…

Megjelent a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (a továbbiakban: (PSZÁF) tájékoztatója a Magyarország területére belépő külföldi telephelyű gépjárművek, valamint a magyar forgalmi rendszámú gépjárművel külföldre utazók érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződésének igazolásáról.

A PSZÁF közleménye értelmében az Európai Unión belül továbbra is az európai rendszám igazolja a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (a továbbiakban: KGFB) meglétét, más országokban az ovális H-jelet tartalmazó matrica, illetve a zöld kártya tanúsítja a biztosítást.

A felügyelet közleménye felsorolja azokat az országokat, amelyek tagjai a Zöldkártya Rendszernek, vagyis kölcsönösen elfogadják a társult országokban kötött KGFB-t.

Idetartoznak az Európai Gazdasági Térség országai, továbbá a Zöldkártya Rendszernek nem az Európai Gazdasági térséghez tartozó tagországai. Ez utóbbiak a következők: Európából Albánia, Andorra, Belarusz, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Macedónia (hivatalos rövidítéssel F.Y.R.O.M.), Moldávia, Montenegró, Svájc, Szerbia (kivéve Koszovó területét, amely ENSZ-felügyelet alatt áll), és Ukrajna, továbbá a részben vagy egészében az Európán kívüli országok közül Oroszország, Törökország, Irán, Izrael, Marokkó, és Tunézia.

A Zöldkártya Rendszernek az Európai Gazdasági Térséghez tartozó tagországai:

Ausztria, Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Dánia (és a Feroer Szigetek), Észtország, Finnország, Franciaország (és Monaco), Görögország, Hollandia, Izland, Írország, Lengyelország, Lettország, Liechtenstein (képviseletét a Zöldkártya Rendszerben és a 2000/26/EK irányelv alapján létrejött szervezetekben Svájc látja el), Litvánia, Luxemburg, Magyarország, Málta, Nagy-Britannia és Észak-Írország (a Channel-szigetek, Gibraltár és Man szigete), Németország, Norvégia, Olaszország (Vatikán és San Marino), Portugália, Románia, Spanyolország, Svédország, Szlovákia, Szlovénia.

Fő szabályként a KGFB meglétét a jármű hazai biztosítója által kiállított zöld kártya igazolja, de az egyezményben vannak engedmények, miszerint az egyes tagországokban megkívánt KGFB fedezet meglétének igazolásául – a Zöldkártya helyettesítéseként – kölcsönösen elfogadják az egyes tagországok illetékes hatóságai által az adott gépjárműre kiállított forgalmi rendszámot és a gépjárművön, ovális mezőben, külön elhelyezett országjelzést.

Az Európai Unió tagországaiban kiadott azon forgalmi rendszámtáblák, amelyek a bal oldalukon, vagy a bal felső sarokban, függőleges kék mezőben a körben elhelyezkedő 12 sárga csillagot és alatta a kiadó állam jelzését tartalmazzák – az úgynevezett európai rendszámok – automatikusan igazolják a KGFB meglétét.

Más országok azonban a rendszámtábla mellé megkövetelik az ovális mezőben lévő országjelzésfelragasztását. Ez a magyar járműveknél ovális mezőben H-betűt jelent.

Az Európai Gazdasági Térség tagállamaiban és az egyezményhez csatlakozott országokban kiadott forgalmi rendszámmal, valamint az országjelzéssel ellátott járművek üzemben tartói Magyarország területére történő belépésükkor és az itt tartózkodás tartama alatt biztosítottnak tekintendők. Ezen gépjárművek üzemben tartói, vezetői ún. határbiztosítási szerződés kötésére nem kötelezhetők, és ilyen szerződés velük – még kérésükre sem – köthető.

Magyar forgalmi rendszámmal és forgalmi engedéllyel ellátott gépjárművel külföldre történő utazáskor egyoldalú Rendszámegyezmény alapján Bosznia-Hercegovina, Macedónia területén a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási fedezet meglétét a magyar forgalmi rendszám és a gépjárművön a rendszámtól elkülönítetten, ovális mezőben lévő „H” országjel tanúsítja. A Koszovó területére utazóknak azonban az ország határán határbiztosítást kell váltaniuk mindaddig, amíg Koszovó az ENSZ által is elismert független állammá válik, ami feltétele a Zöldkártya Rendszerbe történő tagfelvételnek.

Fontos Információk!

A fentiektől függetlenül külföldre utazáskor minden esetben ajánlott a Zöldkártya kiváltása. Különösen javasolt a Zöldkártya kiváltása Bosznia-Hercegovinába, Macedóniába, Máltára, Nagy-Britanniába és Észak-Írországba, valamint Szerbiába történő utazáskor.

Minden esetben kötelező kiváltani a zöld kártyát a következő országokba gépjárművel történő utazáskor: Albánia, Belarusz, Irán, Izrael, Marokkó, Moldávia, Montenegró, Oroszország, Törökország, Tunézia és Ukrajna. Ha a jármű üzembentartója, vezetője az előzőekben felsorolt országok bármelyikébe történő belépéskor nem rendelkezik érvényes Zöldkártyával, a határon kell az előírt KGFB szerződést megkötnie.

Vélemény, hozzászólás?