MFO

Amit tudni érdemes a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosításról

Január 10-tól pályázhatnak a biztosító-társaságok a Magyar Nemzeti Banknál (MNB) lakásbiztosítási termékeikkel a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás (MFO) címére. Eddig nem kapkodták el magukat a társaságok, de biztosan dömpingszerűen jelennek majd meg a minősített termékek.

De mit érdemes tudni róluk?

Az MNB szándékai szerint az MFO-s lakásbiztosítások átlátható módon összehasonlíthatók lesznek, ami új versenyhelyzetet teremthet a jelenleg kissé “összetömörödött” piacon. A magyarországi 4 millió körüli lakásból nagyjából 3 millió rendelkezik biztosítással, 12 biztosító-társaságnál. Azonban ezeknek a szerződésekből a “nagyok” nagyot harapnak! Az összes szerződés 85%-a az Aegon, Allianz, Generali és a Groupama “kezében” összpontosul.
Az MNB szándékai szerint az MFO megjelenésével a Kötelező Gépjármú Felelősségbiztosításokhoz hasonló helyzet áll majd elő – már ami a díjversenyt illeti…

Mi lesz benne?

A szándékok szerint a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosításoknak az alábbi elemeket kell kötelező módon tartalmazni:

  • túz
  • a füst és korom
  • robbanás
  • villámcsapás
  • a villámcsapás indukciós hatása
  • vihar
  • felhőszakadás
  • jégverés
  • hónyomás
  • árvíz
  • földrengés
  • földcsuszamlás
  • kő- és földomlás
  • ismeretlen építmény beomlása
  • idegen jármű ütközése
  • idegen tárgy rádőlése.

Vannak moduloknak nevezett elemei is a biztosításnak. Az Általános Modul a következőket tartalmazza kötelezően:

  • vízkár. Az elfolyt, vízre beázásra vonatkozik.
  • betörés
  • rablás
  • besurranás
  • rongálás
  • vandalizmus
  • üvegtörés
  • felelősségbiztosítást.

Szintén kötelező lesz nyújtani az alábbi kiegészítő modult, ami ezt tartalmazza:

  • értéktárgy
  • készpénz
  • különleges üveg
  • kerti dísznövények biztosítása
  • balesetbiztosítás

Jó, jó! De ezeket eddig is tartalmazták a lakásbiztosítások! Miben lesz más ez?

Az MNB elvárása, hogy a díj/szolgáltatás legyen egyensúlyban, gyors legyen a kárrendezés, átláthatóak legyenek a folyamatok és nagy hangsúlyt kap a digitalizáció.
Az előző évektől eltérően a szerződések nem egy évre szólnak majd. ha elégedetlen az ügyfél, már három hónap után felmondható lesz a biztosítás.
Felgyorsulhat a kárrendezés is! Az elvárások szerint a kárbejelentést követően a biztosítónak 2 napon belül fel kell venni a kapcsolatot az ügyféllel. 5 napon belül meg kell történni a kárszemlének is és maximum 10 nap áll a biztosító rendelkezésére melyen belül ki kell fizetni a kárösszeget. A kisebb (100 ezer forint alatti) károkat 5 napon belül kell téríteni. A nagyobb, kiemelt károknál kárelőleget kell fizetni a társaságoknak.
Az indexálásnak (értékkövetésnek) is új elvei lesznek az MFO-ban. Nem lehet évente emelni a díjat, hanem a mindenkori friss négyzetméterárak határozzák meg a díjemelés mértékét.